Allah Biliyorsa Bizim Seçim Şansımız Var mı?

Bu yazıyı tıklamanız bir seçim ama çok çok küçük bir olasılıktı…

Tıkladınız mı? Tamam! Bu linki tıklamanız o kadar küçük bir olasılıktı ki belki de katrilyonda bir, belki de daha küçük. Şu anda burada buluşmuş olma ihtimalimize bir mucize bile diyebilirsiniz. Ama bu mucizeyi önümüze seren çok büyük oranda kendi seçim ve seçimlerimiz. Tabi ki seçimlerimize ve sonuçlarına dair tüm düzeni kuran ve seçimimizde olsun olmasın her şeyi yaratan ise elbette Allah.

seçim hakkı

Şu anda merak ettiğiniz bir maçın sonucuna bakmak üzere bir spor sayfasını inceliyor, bir başka web sitesinde haber okuyor ya da sosyal medyada gezinmeye devam ediyor veyahut bir bardak çay almak için mutfağa gidiyor olabilirdiniz. Ama zaman çizgisinin şu anki noktasında sizin seçiminiz bu yazıyı okumaktan yana oldu. Yine de eğer istiyorsanız şimdi gidip yine de çayınızı alabilirsiniz. Ardından televizyon da seyredebilirsiniz. Yani her an seçeneğinizi değiştirebilirsiniz. Geleneksel anlamda kullanırsak, kaderiniz sizin elinizde.

Şu anda okumaya devam ediyorsanız bu gerçeklik… en az sizin ve benim ve ilaveten bilgisayarlarımızı üretmeyi seçenin, onun yazılımlarını yazmayı seçenin, benim gözümdeki gözlüğün camını takanın, sizin biraz önceki baş ağrınızı geçiren hapı almanızın ve o hapı üretmek için gerekli hammaddelerden birini tarlasında ekenin kundaktaki bebeğinin ağlamıyor oluşunun ve sebepleri saymaya devam edemeyeceğimiz belki de milyonlarca kişinin seçimleri sonucunda oldu. Ne kadar muhteşem bir matematiğin ve olasılık hesaplarının sonucunda şu anda birlikteyiz farkında mısınız?

Peki gelelim asıl seçim sorularına…

Tüm bunları yapan biz insanların seçimlerinin ne olacağını Allah daha önceden tasarlamış mıydı? Yani klasik anlamda sorarsak, alın yazımız çizilmiş miydi? Ne yapacağımız daha biz yapmadan belli miydi? Eğer öyleyse nasıl bir denenme bu? Seçimlerimizden niçin sorumlu tutuluyoruz?

Evet! Allah sizin ve benim şu anda bu yazıda buluşmuş olmamızı önceden tasarlamış durumda. Ama başka bir şey daha var. Allah sizin ve benim şu anda bu yazıda buluşMAmış olmamızı da tasarlamış durumda. Hatta, şu anda sizin mutfakta gizlice şokellayı kaşıklarken, benim masa tenisi oynuyor olmamı da tasarlamış durumda. Ve hatta benim bu yazıyı hiç yazmamış sizin de hiç okumayacak olmanızı da tasarlamış durumda. Örnekleri artırabilir ve görürüz ki buradan bile milyonlarca olasılık ortaya çıkar. Hepsi de bizim seçimlerimizle ilgilidir. Demek ki Allah her şeyi tasarlamış durumda ama biz onların içinden, kendi irademizle istediğimizi seçiyoruz. Böylece seçimlerimiz bizim anladığımız anlamda gerçeğe dönüşüyor.

Ama seçimlerimiz bir şarta bağlı…

O da Allah’ın tüm kâinata koyduğu ölçü, denge. İşte her ne seçim yaparsak yapalım, kâinattaki bu dengenin sınırları içerisinde ve seçim sonuç haritasına göre yapabiliriz. Yani ne yaparsak ne olur’a dair tüm sonuçlar hesaplanmış ve belirlenmiş durumda. Taşı havaya doğru atarsanız yere düşer, bu bellidir. Yerçekimi, özgül ağırlık, rüzgâr, fırlatma gücü ve sair hepsi bir neden sonuç ilişkisi ve şartlar içinde bellidir. Taşın havada asılı kalacağı durumlar bile söz konusu olsa, onu da haritalayan bir neden sonuç ilişkisi mutlaka vardır.

Kısacası bütün seçenekler ve sonuçları, diğer seçeneklerin de etkileri dahilinde bellidir. Biz ise kendi seçeneklerimizle ilerler, yeni seçimlerimizle bir yolda seçe seçe gideriz. Ama asla bu düzenin dışına çıkamayız. O halde Allah sadece ne yapacağımızı değil, her yapacağımızı, yapma ihtimalimiz olan her şeyi bilir.

Gelelim en ince soruya…

Allah seçme şansımız olan, olmayan her olasılığı biliyor tamam da… Bizim, bu olasılıklar içinden hangisini seçeceğimizi de biliyor mu?

Allah bu düzeni kuran, bu kadar olasılığı yaratan ve insanın içine ruhundan üfleyen ve de ona ondan yakın olan olduğuna göre (anlaşılması açısından) en mükemmel tahmini yapıyor ve bu nedenle kesin olarak biliyor elbette. O halde tüm bu düzenin gayesi bizim kendimize şahit olmamız içindir. Allah zaten ezelen ve ebeden şahittir, bizi yaratışı biz de kendimize şahit olalım diyedir. Kendi biletimizi bile kendimiz kesecek kadar özgürüz ve buna tanık oluyoruz. Allah’ın biliciliği vasfındandır, kadri gereği bilir. Ama biz bilmeyiz. Biz de bilelim istiyor. O’nun biliyor oluşu bizim seçme hakkımıza asla engel değil. Anlayalım diye, bilmiyorum mu desin!!!

Son soru… Madem biliyor, kötülüklere neden mani olmuyor?

Cevapların birincisi… Aslında birçoğuna mani oluyor. Ayrı bir konu… Belki başka bir yazıda bahsederiz ama bunu kendi yaşamımızdaki vay be şöyle olsaydı böyle olacaktı’lardan gayet rahat görebiliriz. İkincisi… Tüm kötülüklere mani olsaydı ne bize ruh üflemesine gerek kalırdı, ne de insan olarak yaratmasına, ne de iyinin ne olduğuna. Kötülüğü olmayan o tür varlıkları zaten yarattı ve bize boyun eğdirdi. Biz de bu özgür irademizle yaratılmışların en şereflisi ile en aşağılığı arasında bir yer bulacağız kendimize. Olay bundan ibaret! En doğrusunu ise Allah bilir. Çünkü O, bizim bilmediklerimizi de bilendir.

Selam ile…

Kalemzade

Allah Biliyorsa Bizim Seçim Şansımız Var mı?&rdquo hakkında 37 yorum

  1. Kaleminize, yüreğinize, zihninize sağlık. Sizin gibi değerli kalemi ve yüreği olan insanların da yardımıyla kader ve ecel konularında eskiye oranla çok daha zihnim de kalbim de rahat hamdolsun. Herşeyi bilen ve bizlere sonsuz seçim hakkı vermiş olan bir Rabbimiz var. Sapkinligi seçersem de tevhidi seçersem de sorumlusu benim. Klasik kader anlayışı, insanın kendi eliyle kendine yaptığı zulümlerden haşa Allah’ı sorumlu tutmasından başka bir şey değildir. Klasik ecel anlayışı da yine insanın kendi hata ve ihmalleri sonucu ölüm meydana geliyorsa yine haşa Yaradan’a topu atıp, “yazısı böyleymiş” demekten başka bir şey değil! Allah zalim değildir. Ne geliyorsa başımıza hepsinin sorumlusu biziz. Allah kuluna zorla bir şey yaptıracak değil ya!

    Cengiz hocam, bir de şu artık kabak tadı veren “Şehitlik” hususu ile ilgili yazınızı beklerim. Bir de geçmişte de ricam olmuştu, Hac ibadeti konusundaki yorumlarınızı merak ederim. Allah’a emanet olunuz. Saygılarımla.

  2. O biliyor ve bizimde bilmemizi istiyor şeklinde açıklama beni tatmin etmiyor, bunları yaşamadan da bizi cennet yada cehennemde var edebilirdi, ve biz neden burdayız demeden de bu bilinci bize verebilirdi, sonuçta allahtan bahsediyoruz değil mi? Senin cevabın ne derseniz şu an yok, ilerde olacak mı bilmiyorum ama bu cevaplar beni tatmin etmiyor.

    1. Yorumculardan bazıları madem Allah bizim cennetlik veya cehennemlik olacağımızı biliyor, o halde ne diye burdayız…? her şey bilinen bir sonuca gidiyorsa bunca çile eziyete ne gerek…? gibi düşünmüşlerdir.
      Mesele bizim akli-ruhi-nefsi inkişafımızdır. tekamül edip, olgunlaşıp, pişmemiz lazım…
      Hamurun ekmek olacağını biliriz. bu bilgimiz hamuru ekmeğe dönüştürmüyor. ekmek olacak hamur, ekmekmiş gibi yiyilebilir mi? hamurun, çile-eziyet-ateşten geçerek pişmesi gerekir ki sofraya layık baştacı bir konuma gelebilir mi?
      İnsanın sonunun bilinmiş olması bizi olgunlaştıracak etkenleri harekete geçirmez, bizim o olgunlaşma sürecini yaşamamız lazım. terlememiz, gayret edip yorulmamız, sabretmemiz, dayanmamız, sebat etmemiz lazım ki cennet kodlarına ulaşabilelim.

    2. “Oku!”,”Hala Aklınızı işletmeyecek misiniz ” Kuran’ın beyanları açık ve net. Tatmin olmak zor değil. Anlamanız dileklerimle…

  3. S.a kardeşim. Bu konulara bizlerde çok kafa patlattık lakin. Doğruyu ..gerçek doğruyu bilmek için bu sorunun muhatabı olan Allahın cevablıyacağı sorulara cevap veremiyoruz. Yani benim cevabım yüzde yüz Allahın vereceği cevabla aynı olsa bile düşüncenin çoğulluğu ve farklı düşünceler benim düşüncelerimin yanlış yada saçma olabileceğini iddia edebilir.

    Yalnız kendi bakış açım ile bir kaç düşüncemi aktarayım .
    Allahı gormedik ,nasıl bir şey bilmiyoruz Lakin Kurandan oğrendiğimiz kadarı ile İnsan gorüyor..Allahta gorüyor (gorme şekli yada çoğunluğu soylemiyorum. Oda GORÜYOR bizde GORÜYORUZ. Allah DUYUYOR…Bizde DUYUYORUZ Bu kadar kainatı yaratan yaratıcı DÜŞÜNÜYOR olmalı bizde DÜŞÜNÜYORUZ….. Kainat bu kadar MATEMATİK düzende yaratıldığına gore bizde Matematik HESAP yapabiliyoruz. Yalnız….

    İnsan MERAK ediyor ama biz diyoruzki Allah MERAK etmez…Neden ? Bu senin hüsnükuruntun olmasın ?
    Hanginizin AMELi daha iyi olduğunu DENEMEK için olümü ve hayatı yaratan odur MÜLK 2
    Gokleri ve yeri 6 günde yarattıki hanginizin ameli daha iyi olduğunu DENESİN HUD 7.

    Zaten bildiği bir şeyse neyi DENİYOR acaba diye sormak geliyor doğal olarak.
    DENENEN ve ozgür irade verilen hiç bir canlı değil İNSAN dan başka. Çünki onda RUH var AKIL var.
    Allah yarattığı herşeyi ve şu an var olan her şeyi biliyor amenna. En ufak atomdan kimin ne yaptığına kadar herşeyi biliyor amenna. kainatı programladığı için ilerde olacak teknolojik gelişmeleride biliyor amenna. Saysanız sayamassınız. Lakin İNSAN ( Yani RUH verdiği insanın ) OZGÜR İRADESİ ile yapacağı şeyleri biliyorsa geçmişteki KADER inancı ile bizim aramızdaki fark nedir o zaman ?
    Adam 3 çocuğa tecavüz ediyor sonra yakalanacağı korkusu ile onları oldürüyor sonra hapse giriyor ve KADER MAHKUMU oylemi ? Allah onun kaderine-alnına bole bir şey yazdı oylemi ? Bu İdddia Allaha yapılmış en büyük İFTİRAlardan biridir.
    Bunu yapan adam içinde Allah OLASILIKLAR yazıyor ama bu seçimi ona bırakıyor demek bile ( Yukarıdaki ornekteki gibi ) Çok yanlış bir düşünce olarak gelmektedir bana.
    O zaman neden ŞEYTAN ı yaratsın ? Neden NEBi gondersin neden KİTAP gondersin ?Neden bu dünyaya kanmayın desin ? Nasılsa OZGÜR İRADEmizle ne yapacağımızı biliyor direk cennete yada cehenneme gondersin !!! Hem OZGÜR İRADE var diyoruz hem biliyor nasıl olacak hafızam mantığım asla bunu anlamaktan yoksun gibi gorünüyor.
    Bu yüzden benim mantığım Allahın herşeyi bildiği(var olan,yaşanmış,yada ilerde yaşanacak teknik teknolojik doğa olaylarını biliyor olması LAKİN Ozgür İradenin ne yapacağını Merak ediyor olması yonundedir. Allah duyuyor,gorüyor,plan yapıyor,matematik yapıyor,düşünüyor ama MERAK ETMİYOR diyorsanızda bu sizin düşünceniz ve inancınızdır.

  4. Bu konuda hiç bu kadar sırdan bir yazı okumamıştım, kendi içerisinde çelişkilerle ve bilgi eksikliği ile dolu.

    “en mükemmel tahmini yapıyor ve bu nedenle kesin olarak biliyor” cümlesini okuduktan sonra yazı benim için bitti!

    Çabanız için teşekkürler yinede “Allah nedensiz sebepsiz ve bir kaynağa dayanmadan ve dahi hiçbir açıklamaya gerek duyulmadan bilendir.

    Ve her an yaratmaya devam ediyor ve daima yeni kararlar veriyor…

  5. teşekkürler güzel yazı için. emeğine sağlık.

    Allah’ın yarattığı bizim olasılık, kader diye tabir ettiğimiz durum aslında kuantum ile alakalı bir durum. kuantuma göre bir atom evrende an içinde herhangi bir yerde olabilir. yani sonsuza yakın bir olasılık durumu var. aynı durum seninde belirttiğin gibi bizim içinde geçerli an itibariyle Allah’ın kurallarına ve seçimimize göre evrende herhangi bir yerde olma olasılığımız var. işin mükemmel yanı her canlı için bu sonsuza yakın olasılıkları bilen RABBİMİZ var. Düşündükçe Rahman’a hayranlıkla tekrar tekrar bağlanıyorum..

  6. Aslında bende merak ediyorum. ve Allah’ın merakını şöyle anlıyorum. Allah evreni ve içindekileri yaratmadan önce; hiçbir şey yok iken,

    ne yaratacağını (evren ve içindeki canlı cansız varlıkların şekilleri ile ilgili) bilmiyor olabilir miydi? düşündü (evren ve içindekileri tasarladı) karar verdi ve yarattı. evreni ve içindekileri başka formlarda da yaratabilirdi veya hiçbir şey yaratmaya bilirdi. veya bir kaç tür eksik veya fazla yaratabilirdi.

    sonsuza yakın olasılık yani kaderler yaratıp biz insanların bunlardan hangisini seçeceğini merak etmiş olabilir. ( Allah seçimlerin hepsini biliyor ama seçimlerimize göre kader olasılıklar an olarak değişiyor.)

  7. Şöyle bir durum da var tabi. Şeytanın durumu;

    Kuranda Şeytanın isyanından, ve yine şeytanın cehenneme atılması durumlarından bahsedilir. Şeytan acaba ilk isyan ettiği zamandan kısa bir süre sonra hiç oturup düşünmedi mi? ben ne yapıyorum. Alemlerin Rabbine nasıl isyan edebilirim.diye. ”Allah’tan korkarım dediği halde” ve bunu tersine hala fırsatı varken çevirebilir mi?

    Üstelik kuranda kendi durumu ve nereye gideceği belli iken !! cehenneme gitmeyi kendi mi istiyor? Şeytanın bu yaptığı özgür irade midir? özgür irade değilse, özgür iradeyi ortadan kaldıran nedir?

    Şeytan isyanından vaz geçse Allah’a yalvarsa af dilese. Rabbimiz tarafından Kuran değişikliğe mi gidecek..

    Aslında özgür irade seçimini yapana kadar işliyor. inanıp inanmama durumlarından birini seçtiğinde kaderin ona göre Allah tarafından şekillendiriliyor.

    Şeytan özgür iradesini kullanıp isyanı seçtiği için kalbi gözleri ve kulakları mühürlenmiştir. kuranda kendi durumunu ne olacağını bildiği halde vaz geçmiyor. vay beee…

    1. Mühürleme diye birşey yok hocam, yaşadığın sürece tövbe edebilirsin tabiiki şeytanda öyle.

      Kurandaki mühürlemeye gelince o sanki dir, tövbe ile toz duman olur…

  8. Benimle yazışmak isteyen arkadaşlar varsa facebooktan smetindurali yazarak ulaşabilir.Profil sayfamda yüze yakın Makaleme ulaşabilir ve Nette ücretsiz yayınlanan KİTAPım DETAY ( Kuran Kıssalarının Sistematiği ) okuyabilirsiniz.

  9. halil hocam. şeytan öyle değil…

    şeytanın durumu ve şeytanı izleyenlerin durumu farklı. özgür iradeyi devreden çıkarıyor. hele ki şeytanın asla tövbe etmesi söz konusu değil. kuranda ayetler buna işaret ediyor.

    Araf 18’de (Allah) buyurdu: «Haydi, sen, yerilmiş ve kovulmuş olarak oradan çık. And olsun ki, onlardan sana kim uyarsa, (bilin ki) sizin hepinizden (derleyip) cehennemi dolduracağım.»

    SAD 85^de «Andolsun ki, cehennemi mutlaka senden ve onların sana uyanlarından, topunuzdan tıka basa dolduracağım.»

    Allah bir söz söylüyor şeytana ve seni mutlaka cehenneme atacağım diyor. Allah asla vaadinden dönmez!!!

    1. Şeytan konusu müteşabih ayetler GRUPundandır.
      DÜŞÜNMEK isteyenlere bir kaç şey soylemek istiyorum.
      1=) Kuranda Cehenneme girecek İNSANlar için orada derilerin yanacağı,acı ve irinli su gibi DETAYlar verildiği halde. Kuranın hiç bir yerinde ŞEYTANA bu detayların hiç biri verilmemiştir.
      2=) En onemli soru = cehennem hep ATEŞ olarak karşımıza çıkar ve boyle biliriz. Peki Şeytan ATEŞten yaratılmamış mıdır. ? ATEŞ Ateşte yanarmı sizce ?
      3=) HAŞR 16. ayette ( Ben Alemlerin RAbbinden korkarım)diyen Şeytan Allaha isyan etmiş olabilirmi ? gerçekten korkuyorsa İsyan etmiş olabilirmi ? hemde kıyamete kadar ?
      4= Meleklere ADEMe SECDE edin denince neden ŞEYTAN yanıt veriyor. Meleklere deniyor ama yanıt veren Şeytan ? ( Buradaki inceliği düşünen varmı ?)
      5=) ben ona secde etmem Onu TOPRAKtan beni ATEŞ ten yarattın diyor. YALANmı soylüyor İsyanmı ediyor yoksa HAKİKAtimi soylüyor ? Adem Topraktan İblis ATEŞ ten yaratılmadımı ?
      6=) Her şey olup bittikten sonra şeytan diyorki ( benim senin üzerinde yaptırım gücüm yoktu sadece TEKLİF ettim sende hemen İCABET ettin şimdi kendini kına. (İbrahim Suresi 22. ayet)
      7=) İnsan üzerinde bir YAPTIRIMI yoksa neden ceza alsın. Yoksa gorevini yapan Şeytana ODÜL olarak sen ateşten yaratıldın şimdi yine ateşe iade ediyoruz denerek Şeytanı bu yüzündenmi Cehenneme atacak ? ATEŞten yaratılanın ATEŞE iadesimi ?
      8=) Şeytan Allaha diyorki = bana kıyamete kadar İZİN VER. Allahta sen izin verilenlerdensin diyor. herkes şoyle anlıyor : Şeytan İZİN istedi Allahta İZİN verdi. Oysa daha ilk yaratılışta KIYAMETE kadar gorev verilen Şeytana ( Sen zaten kıyamate kadar izin verilenlerdensin ) dendiğini MAKSATın bu olduğu hiç düşünüldümü ? ŞEYTAN izin istediği içinmi İZİN verildi yoksa ilk yaratılışta onun FITRATINA bu konduğumu hatırlatıldı ?
      9=) Çok daha onemlisi Şeytan ( ben ademe secde edemem ) derken İSYAN ettiği içinmi yoksa fıtratına verilen gorevin TAM TERSİ bir EMİR geldiği içinmi bunu soyluyor ? Yoksa daha ilk yaratılışta FITRATINA ademe ( boyun eğmiyeceksin denerek gorevmi verilmişti ?) Ben secde edemem (itaat edemem ) derken bunumu ima ediyordu dersiniz ?

      ŞEYTANIn AVUKATlığına soyunmadım sadece düşünmenizi ve sorgulamanızı istiyorum. İnanan İnandığına İnanmış zaten.

    2. Evet hocam şey yanda bir engel olduğu kesin oda bizzat rabbimizi görerek isyan etmesi olabilir

  10. cehennem de sadece ateş azabı yok ateş dışında da azaplar var. Zaten şeytan ateşe atılmıyor cehenneme atılıyor.

    “Allah kimseye taşıyamayacağından fazlasını teklif etmez.” şeytanın fıtratı gereği ademe secde etme imkanı kabiliyeti olduğunu anlıyoruz. tam tersi bir emir değil yapabileceği bir durum varken yapmıyor.

    Şeytanın fıtratında olmadığı halde secde et emri gelseydi. yazdığım ayetle çelişirdi.

    Şeytanın yaptırım gücüm yoktu demesi; kurandaki bazı ayetler ile o kadar güzel örtüşüyor ki. bir birini açıklıyor. mesela

    “sen sevdiğin kişiyi hidayete erdiremezsin” “Allah kime hidayet verirse onu engelleyecek yoktur”

    Allah kimi dalâlette bırakırsa, ona hidayet edecek yoktur. Allah’ın hidayete erdirdiğini de dalâlete düşürüp saptıracak yoktur.” gibi….. şeytan değil kimsenin kimseye yaptırım gücü yok…

    Şeytanın amacı seni beni gerçeklerden uzak tutmak. okutmamak. düşünmemeni sağlamak. bunun içinde aklımızı süslenmiş her düşünceyle dolduruyor. yani bize teklif ediyor !!!!

    şeytan Ayrıca bizim göremediğimiz Allah’ın kudretinin delillerini bilinmeyen alemde gördüğü halde isyan ediyor. kendince haklı sebepleri söyleyerek ben ateşten yaratıldım o topraktan. yani bir seçim yapıyor.

    aynı Musa’nın ve halkının durumu gibi; halk birçok mucizeyi gözleri ile gördüğü halde yine isyanı seçiyor. halk bir seçim yapıyor.

    ve bizler bir seçim yapıyoruz.

  11. Şeytan ATEşe atılmıyor Cehenneme atılıyor diyen arkadaşa :Hiç kuran okudunmu diye sormam gerekiyor ?
    tevbe suresi 63 : nare cehennem = Cehennem ATEşi. diyor Allah kitabında.
    Hicr 27 ayetide açarsan yine bu nar kelimesini gorürsün arapça ATEŞ demektir ve cinleri (NAR) ATEŞten yarattığını soyler yaratıcı.
    Şimdi CEHENNEM = NAR ^’dan
    ŞEYTAN cin cinsinden ve NAR dan yaratılmışken kurani delillere gore.
    SORUMU YİNELİYORUM NAR….NARda yanarmı ?
    İkinci sorumuda tekrarlıyorum İNSAN için cehennemde kotü yiyecekler,içecekler anlatılıp Orada çekilecek AZAPlar RESMEDilirken neden ŞEYTAN ile alakalı TEK AYET yok Şeytanın cehennemde hangi yiyeceği yeyip içeceği ile alakalı ve çekeceği cezanın şekli ile alakalı ?

  12. aslında şeytan cin cinsinden yaratılmış olduğundan cinler ile ilgili azap durumlarına da fazla değinilmemiş kuranda. insan ne azap görecekse şeytan yani cin taifesi de aynı azabı görecek…

    ben şöyle düşünüyorum; insanlar ruh ve vücuttan meydana gelmiştir. cinler ise ruh yerine ateşten yaratılmış ve yine vücuttan meydana gelmiştir. yani cinlerinde vücudu var. melek gibi değiller…

    7:179 – Andolsun ki, cinlerden ve insanlardan birçoğunu cehennem için yarattık. Onların kalbleri vardır, fakat onunla gerçeği anlamazlar. Gözleri vardır, fakat onlarla görmezler. Kulakları vardır, fakat onlarla işitmezler. İşte bunlar hayvanlar gibidirler. Hatta daha da aşağıdırlar. Bunlar da gafillerin ta kendileridir.

    ayet bize cinlerinde insanlar gibi kalpleri gözleri ve kulakları olduğunu bildiriyor.!!!

    sanırım ayet sorularına cevap veriyor….

    1. 1=) cinler ile ilgili AZAP durumlarına fazla değinilmemiş demişsin ?
      CEVAP = fazla değinilmemişmi ? Yahu TEK AYET YOK. ne fazlası siz kuran okuyormusunuz fazlasını istemiyorum bana TEK AYET getirin ozür dileyeceğim
      2=) İnsan ne AZAP gorecekse CİN de aynı azabı gorecek diyorsun
      CEVAP = tek ayet getirde DELİL olsun. ? Allah Kuranda bildirmemilşken sana VAHY mi geldide biliyor yada iddia ediyorsun ?
      3=)ayet bizlere CİN lerinden kulaklar ve gozleri olduğunu bildiriyor demişsin
      Cevap :AYETteki ( onlar)dan kasıt Kafirler ve müşriklerdir. Ayetin onunu ve ardını okuyun kuran bütünlüğünde.
      Bak kardeşim YOK sa YOKtur neden olmayan bir şeyi VAR yapma gayretindesiniz hemde TEK AYET DELİL yok iken siz ZANla ve tahminle konuşuyorsunuz ben DELİLle. DELİLİNİZ varsa ayet getirin yada SUSun yada bence siz gidin Teksas tommiks okuyun. Allahın Kitabından bahsediyoruz ve siz Olmayan şeyleri VAR diyorsunuz. Ahirette bana değil Allaha hesap vereceksiniz. Allah sana sorsa hani nerde hangi ayette okudun ne cevap vereceksin merak ediyorum .

  13. ayetteki onlardan kasıt müşriklerdir senin iddian ve Allah ayette onlardan kasıt müşriklerdir demiyor.

    onlardan kasıt müşriklerdir iddianla ilgili sen bir ayet getirsene.

    ayeti delil olarak görmüyor musun?

    CİN süresini biliyor musun? hiç okudun mu? bir ayet yazayım bir düşün.

    72:16 – Onlar gerçekten o yol üzere dosdoğru gitselerdi, elbette kendilerine bol bir su verirdik.

    Sadece NAR’dan yaratılana su nimet mi olurdu yok azap mı?

    ayetin öncesini ve sonrasını da oku kastedilen kim…

    bu ayeti de delil olarak görmüyor musun?

  14. Kaan O kadar şey sordum hiç birine yanıt yok ? neden ?
    Soruya soru ile cevap verilmez. DELİL getir diyorum YOK. Ben boyle anlıyorumla Kuran yorumlanmaz. Kuran yorumlayandan DELİL istenir. Daha tek DELİLİN YOK:
    Baştan sona kadar SORULarımı oku getirebiliyorsan DELİL getir. getiremiyosan SUSda MOLLA desinler.

  15. Cİn suresi 16 güya asıyorsun buraya ve oncesini OKu diyorsun bak ne yazıyor ayet 15 te :
    hak yoldan sapanlara gelince onlar CEHENNEME ODUN olmuşlardır.
    HAK YOLDAN SAPANLARA diyor ama sen CİN suresinde yazıyor diye sanıyorsun ki CİNlere diyor. Hey Allahım gülsemmi ağlasammı ?

  16. yorumlar yine amacından saptı. seninle sohbet edemiyoruz. tın dan molla mertebesine yükseldim. sayende level atladım. 🙂

    1. Susta MOLLA desinler dedim cunki ….konustukca tınn oldugun o kadar ortaya cikiyorki. Kurana hakim olan birine denk gdlince bos bos konustugun. Kurandan tek delil istendigi halde getiremedigin acik..
      Oysa kuran talebesi her an her firsatta tınn kafasini dogru bilgilerle doldurmak icin her turlu firsati degerlendirir, ogrenneye calisir .sana tavsiyede bulunuyorum hatta sorular sorarak dusunmeni istedim..
      Illa boyledir diye bir iddia ilede gelmedkm ve kurandan orneklerle sorular sordum. Kurandan sorulmus sorulara kurandan delil getirp cevaplardin.. ama yukarsan asagi oku yazdiklarini sirf kendi EGon ve ZAN larindan baska tek delil yok..

  17. müteşabih ayetleri yalnız Allah bilir ayeti varken acaba diyorum Metin durali ne bildiğini ZANnederek kitap yazabiliyor.

    yukarıdan aşağı bakıyorum ve metin duralinin getirdiği tek ayet yok. ZAN yazan benmiyim sen mi?

    ben ortamı yumuşattıkça sen hep farklı bir tutum içindesin. sorduğun sorular tamamıyla çelişkilerle dolu saçma sapan hiçbir ayetle örtüşmüyor.

    Sen kurandan konuşmak istemiyorsun…

    Şimdi biz DETAY’ımı baz alacaz yoksa KURANIMI?

    cevap vermek zorunda değilsin….

    1. Müteşabih ayetleri YALNIZ ALLAH bilir AYETimi var ?
      Sen gerçekten hepten TINN sın be arkadaşım acilen tevbe etmelisin.
      ( Yalnız ben biliyorum ama sizede gıcıklık olsun diyemi gonderdim ) demiş yoksa yada bizle (insanlarla ) alaymı geçiyor? Sadece kendi bildiği ayetlerse bize niye gonderdi. ? Boyle bir şey olabilirmi yahu ? Allaha iftira attığının bile farında değilsin. ( lakin senin gibilerinde kabahati yok mealler oyle gelmiş çoğu yerde ama insan bir sorar sorgular doğruyu oğrenmeye çalışır.
      İstersen CENGİZ YARDIM a bir sor.

      Ayrıca TINN cıım. Ben zaten Kuranda şu şu yok diye iddia ile geldim.
      ZATEN AYET yokki Kuranda yok diyorum sen diyorsunki AYET getiremedin ?
      Ben zaten YOK varsa siz DELİL olarak ayet getirin dedim.
      Yahu tartışmayı bile beceremiyecek adamlar Kurandan olur olmaz konuşuyor. VAZGEÇ BUNLARDAN..
      Sırf altta kalmıyayım diye yazma. Oğrenmek için bir şeyler sor. DETAY kitabına laf atacağınada onu once oku. düşün tefekkür et sonra gel konuş. okumadığın bir Kitapa Yorum yazmak hiçte ETİK değil.

  18. Arkadaşlar epey yorum birikmiş, henüz hepsini okumaya fırsatım olmadı ama ilk fırsatta dönüp cevaplamam gerekenler varsa ilgileneceğim inşallah. İlginiz için teşekkür ederim. Selam ile…

  19. mesneviymiş risaleymiş detaymış farketmez delil bunlar mı?

    yaw sana açıklıyor manası açık ve manası kapalı ayetler var diye sen hala kendi bildiği ayetler varsa bize niye gönderdi diyorsun. sorularının saçma olduğunu görüyor musun..

    Kalemzade kardeş sende kusuruma bakma.

  20. Bak tıncığım çek sayfayı az yukarı ne demişsim oku. Kendi yazdığın şeyidemi bilmiyorsun.
    (Müteşabih ayetleri yalnız Allah bilir AYETi varken…)
    nerde bu ayet arkadaşım yahu VArda bizmi okumadık ? inkarcıyız ?
    DELİL getir diyorum. Boyle bir şey yok diyorum. DELİL isteyen benim AYET getiremeyen ama BOŞ BOŞ yazan sensin : ( Bak BOŞ KOVAYA yandan bir iki vur TINN diye ses çıkaracak çünki BOŞ.. LAKİN içi su dolu kovaya vur. Bir dene ha ne dersin ?
    MANASI AÇIK….MANASI KAPALI ayetlerde yoktur. O zaman ayette ÇELİŞKİ olur.
    Kuran kendini mübin ( AÇIK ilan ediyor ) sen diyorsunki KAPALI.
    NEML 1. Bunlar Kuranın ve APAÇIK olan bir Kitapın ayetleridir. (AYETTİR BU )
    Yahu tevbe et Allah APAÇIK diyor sen KAPALı diyorsun .. ayeti inkar etttiğinin bile farkına varamıyacak kadar TINnsın.
    Kuranda MUHKEM HKM= HÜKÜM veren tek manası olan ayetler vardır. HÜKÜMde TEK mana olur. Diyelim hakim ceza kesti 4 yıl. KESİNdir. başka mana aranmaz.
    birde müTeŞaBiH ayetler vardır. kelime koklerine bakarsan TŞBH= TEŞBİH = benzetme ayetleridir. Kuran evrensel bir kitap olduğu için ve tek bir zaman dilimine inmediği için TEŞBİH yani benzetmeli anlatımı seçmiştir. Bunun için müteşabihlerde bir kaç MANA çıkabilir.Bunu anlamanın yoluda kainat kitabını yani DOĞAyı iyi okumak gerekir. ayrıca cennet ve cehennemi goremiyeceğimiz için Dünyada bunları yine TŞBH= TEŞBİH yolu ile anlatır. Çoğu müteşabihlerin kainat ayetlerinde karşılığı vardır. İLLAKİ vardır. Bunu bilmek için İLİM ister BİLGİ ister. TINN kafalılar anlıyamıyacağı için Ali imran 7 de BİLİM ADAMLARINdan soz eder. KAPALI ayetler varsa neden BİLİM ADAMlarını zikrediyor diye hiç düşünmezmisin ? BAK TINN. Belki oğrenme arzun artarda bilgi almak için sorarsın diye yazıyorum ama her gonderdiğin yazı senin ne kadar TINN ( boş kafa ) olduğunu kanıtlar nitelikte. daha fazla inkarla gelirsen artık yazmıyacağım ve Allah kalbine mühür vurmuş GERÇEĞİ gormesin diye düşüneceğim. Bakalım gelecek cevapların bunu kanıtlayacak.

  21. sen bilimi de kabul etmiyorsun. doğa yasalarına takmışsın her şeyi buna sığdırmaya çalışıyorsun. malesef sadece doğa yasaları yok.

    3:7 – Sana bu kitabı indiren O’dur. Bunun âyetlerinden bir kısmı muhkemdir ki, bu âyetler, kitabın anası (aslı) demektir. Diğer bir kısmı da müteşabih âyetlerdir. Kalblerinde kaypaklık olanlar, sırf fitne çıkarmak için, bir de kendi keyflerine göre te’vil yapmak için onun müteşabih olanlarının peşine düşerler. Halbuki onun te’vilini Allah’dan başka kimse bilmez. İlimde uzman olanlar, “Biz buna inandık, hepsi Rabbimiz katındandır.” derler. Üstün akıllılardan başkası da derin düşünmez.

    yoruma bak sen diyorsun ki müteşabihler de bir kaç mana çıkabilir… manalar çıkaranlar için belirtilen sıfatı gördün mü.

    yoruma bak bunu bilmek için İLİM istermiş…. ilimde uzman olanların inandıklarını belirtmekten başka bir şey söylemiyor.

    Ayette Allah tan başka kimse bilemez. sözünü de bir yorumla istersen……

    kusura bakma ama boş olan siz ve kitaplarınız……

    1. ALİ İMRAN 7 : Allahın sünnetine uyan DOĞRU MEALİ :YORUMU :
      Allah sana bu Kuranı indirdi. Onun bazı ayetleri kesin anlamlıdır. ( açık seçik ve herkes tarafından kolaylıkla anlaşılır MUHKEM ki bunlar kitabın ANAsıdır. Diğer bazılarıda (müteşabih) Çok anlamlıları bilgi sahibi olmayanlar kavrayamaz. Kalpleri ve düşünceleri kotü niyetli olanlar,insanları şaşırtmak ve kafaları karıştırmak için,çok anlamlı olan kelimeleri bile bile yanlış anlamdırır. halbuki onların uygun anlamlarını bir Allah birde ey rabbimiz ona inandık hepsi rabbimiz katındandır, diyen gonülden Allaha bağlanmış,derin bilgi ve bilince erişmiş BİLİM ADAMLARI bilir.bu inceliği AKIL,BİLİM ve DÜŞÜNCE sahiplerinden başkası kavrayamaz……

      Aynen oyle TINN kafalar anlıyamaz diyor yani ve bunun canlı orneklerinden sen ve senin gibileri gordükçe daha iyi anlıyabiliyorum. Allahım ne kadar DOĞRU SOZlüsün yarabbim.
      Sadece Allahın bildiği ayetlermiş PEH. Ayetin içinde neden acaba BİLİM ADAMLARINDAN bahsediyor hiçmi düşünmüyorsun bu kadarmı kafan BOŞ.

  22. ayet hep senin ve senin gibi kelimeleri değiştirip anlamlar çıkaran insanların boş olduğunu söylüyor. zaten mevlana said nursi, sen vb. bilim adamısınız demi….

    mevlana, said, sen veya diğerlerinden hangisi doğru ? hangisi müteşabih ayetleri doğru açıklıyor. said nursinin doğruysa seninki mi yanlış veya senin ki doğruysa saidin mi yanlış.. bunu çoğaltabiliriz. nasıl bir çelişki !!!!

    sizin hatanız. kuranı bütünüyle görememeniz. fakat siz bir cümleyi yorumladığınız zaman kuranın bütünlüğüne uymasa da kabul edip budur diyorsunuz….

    Huvellezî enzele aleykel kitâbe minhu âyâtun muhkemâtun hunne ummul kitâbi ve uharu muteşâbihât(muteşâbihâtun), fe emmâllezîne fî kulûbihim zeygun fe yettebiûne mâ teşâbehe minhubtigâel fitneti vebtigâe te’vîlihi, ve mâ ya’lemu te’vîlehû illâllâh(illâllâhu), ver râsihûne fîl ilmi yekûlûne âmennâ bihî, kullun min indi rabbinâ, ve mâ yezzekkeru illâ ulûl elbâb(elbâbi).

    1. huve ellezî : O ki
    2. enzele : indirdi
    3. aleyke : sana
    4. el kitâbe : kitap
    5. min-hu : ondan
    6. âyâtun : âyetler
    7. muhkemâtun : muhkem, hüküm ihtiva eden, mânâsı açık olan, kesin hükmedilmiş olan
    8. hunne : onlar
    9. ummu el kitâbi : bütün semavî kitapları ihtiva eden ana kitap
    10. ve uharu : ve diğerleri
    11. muteşâbihâtun : tevile tâbî, yoruma açık
    12. fe emmâ ellezîne : fakat onlar
    13. fî kulûbi-him : onların kalplerinde vardır
    14. zeygun : eğrilik, bâtıla meyil
    15. fe : bu sebeble
    16. yettebiûne : tâbî olurlar
    17. mâ teşâbehe : muteşâbih olanlara, yorum gerektirenlere
    18. min-hu : ondan
    19. ibtigâe : amaç edindi, istedi
    20. el fitneti : fitne
    21. ve ibtigâe : ve amaç edindi, istedi
    22. te’vîli-hi : onun tevilini, açıklamasını, yorumunu
    23. ve mâ ya’lemu : ve bilmez
    24. te’vîle-hu : onun tevilini, açıklamasını, yorumunu
    25. illâ allâhu : Allah’tan başka
    26. ve er râsihûne : rûsuh sahipleri
    27. fî el ilmi : ilimde
    28. yekûlûne : derler
    29. âmennâ bihi : biz ona inandık, ona îmân ettik
    30. kullun : hepsi
    31. min indi rabbi-nâ : Rabbimiz’in katından
    32. ve mâ yezzekkeru : ve tezekkür edemezler
    33. illâ ulû el elbâbi : ancak, sadece lübblerin, sırların sahipleri
    ……………………………………………………………………..

    ,ve mâ ya’lemu te’vîlehû illâllâh(illâllâhu), oku cümle ne diyor sen ne diyorsun.

    artık yazmak istemiyorum.

    1. Allahtan başka ( ve) rusuh sahipleri diye devam ediyor.
      VAV (ve) kelimesini gore gore İNKARmı ediyor yada gormemektenmi geliyorsunuz ? (VE) kelimesi varsa onunla birlikte başkalarıda var demektir ve bunu zaten İLİM adamları diye açıklıyor. lakin TINN kafalar anlıyamaz diyor seninde anlıyamıyacağın gibi. Suçun kabahatinden büyük..
      YAZIklar olsun senin gibi TINN kafaya daha fazla yazmak istemiyorum. umarım Kuranı okuyan ve Kuran talebesi olanlar yazıyı okur ve değerlendirirler..

Görüşleriniz benim için önemli. Söz şimdi sizde.