Gece İnşası

gece-okumasiMüzzemmil Suresinin İzdüşümü 2.Bölüm | Gece Okuması

Müzzemmil suresinin ana teması gece okuma, düşünme, akletme ve öğrenme üzerinedir. Bu gece okumalarının nasıl yapılması gerektiği üzere tavsiyeler içerir. Aynı zamanda gerçeğe uyanmakta olan kişiye çevresinin tepkilerine karşı psikolojik bir destek verir.

Niçin Gece?

73 Müzzemmil 6 Mutlaka ki gece inşası/öğrenimi, sağlam basma/düzgün algılama açısından daha etkili, kavrama/akletme açısından daha sağlamdır.

Günümüzden örnek verirsek… Öğrencilerin, çeşitli sınavlara hazırlanmakta olan insanların, kitap okumayı alışkanlık haline getirenlerin, akademisyenlerin, fikir üzerine çalışanların, yazarların, araştırma yapanların çok iyi bilebileceği gibi gece fikri çalışma yapmak gündüze göre çok daha verimlidir. Ayette Allah’ın bize hatırlattığı şey tam da budur. Periyodik olarak gece Kuran okumaları yapan kişiler de bu gece gündüz ayrımını net olarak fark ederler.

Maalesef bugün elimizde olan birçok mealin yazarının (istisnalar hariç) ayetlerin çevirilerini yaparken konu bütünlüğünden kopmakta olduğunu… önce ve sonra gelen ayetleri, söylemlerinin aksine kâfi biçimde dikkate almadıklarını… ve ayetlerde geçen kelimelerin anlamı üzerinde yeterince düşünmediklerini algılıyorum. Kelimeleri çevirirken genelde başkasının çevirilerinde kullandığı kelimeyi aynen kopyaladıklarını… elde mevcut kadim sözlüklerden yeterince faydalanmadıklarını… Kuran’ın içinde aynı kelimenin ne kadar, nerede ve cümle içerisinde nasıl kullanıldığını göz ardı ettiklerini…  geleneğin dayattığı kirli bilgilerle kelimeler üzerinde hiç düşünmeden bazı anlamları baştan doğru kabul ettiklerini… ve en kötüsü akıl yürütmekten korktuklarını… o mealleri okurken açık biçimde görebiliyorum.

Dolayısıyla Kuran’ı mealinden okuyan kişiler bile zaman zaman okuduklarını anlamakta zorlanıyorlar. Adeta alakasız birkaç konu peş peşe veriliyor ya da aynı ayet içinde bile farklı konulardan bahsediliyor zannı uyanıyor. Oysa çoğu zaman ayetler gruplar halinde, kendini, öncesini, sonrasını açıklayıcı ifadelerle dolu. Ama okunanı parça parça eden anlayış hep kafasındaki atalarından gelen kelimelerin karşılık olduğunu zannediyor. Kelimelerin kendi zamanlarına ve coğrafyalarına izdüşeceği ihtimalini göremiyor. Aykırı söylem sahiplerini ise dini eğitim, dil ve usül bilmemekle karalıyor, gerçeğin ortaya çıkmasına mâni oluyorlar.

Oysa kitap ister Arapça olsun ister bir başka lisan, onu ancak ona gerçekten bağlı hissedenler anlayacaktır. Elbette boş konuşanlar çoktur ve hep olacaktır. Ama gerçek her zaman gerçektir. Kimin söylediği değil neyin söylendiği önemlidir. Akademik yetkinlik Allah’ın ilminin yansıması değil, beşerî ilmin kurumlarında verilen diplomadan ya da fırkasal sivil tariklerin kişisel ve taraflı icazetlerinden ibarettir. Akademisyenler de keşke bunu bilseler ve beşerî ilimle hür tefekkürü birleştirdikleri oranda önlerinde daha güzel çalışmalar ve çeviriler yapabilme imkanlarının serili olduğunu görebilselerdi.

Şayet öyle yapsalardı “Geceleyin kalkmak, pek meşakkatlidir, fakat ibâdet için de gece, pek uygun.” ya da “Gece ibadeti” ya da “teheccüd namazına kalkmak” vesair sözde çeviriler yapmaz, gerçeğin üstünü örttüklerine yanarlardı. Ama maalesef iş bununla da kalmamış, bırakın meali düzgün yazmayı, o Kuran’ı insanlara dini kurumlarda ve camilerde anlatmak da toplumun bilgi ve fikri yeterlilik açısından çoğu zaman ortalamanın bile altında olan kişilere bırakılmıştır.

Neden Gündüz Değil?

73 Müzzemmil 7 Gündüzün içinde ise uzun meşguliyetlerin vardır.

Aslında çok kolay anlaşılır ve net cümleler bunlar. Düzgün çevrildiklerinde akademik bir eğitime asla muhtaç bırakmayan, herkesin anlayabileceği şeyler. Ancak Kuran’ın dışında dayatılan öyle bir sahte din var ki bu basit şeyler bile gözden kaçırılıyor. Gece okumaları tanımlanırken gündüzün nelere ayrılabileceği de açıkça belirtiliyor. Yani kimsenin “gündüz işten güçten ibadet yapamıyorum” diye kendini kınamasına ve kaygılanmasına gerek yok. Çünkü bir önceki gece, az da olsa kolayına gelen miktarda Kuran okuyup düşünen birisi, ertesi gün zaten kolay kolay Allah’ı unutarak iş yapmaz. Ama ne dediğini bilmeden geceleyin teheccüd namazı kılan kişinin, ertesi gün yaşadığı uğraşlarda Kuran’a, Allah’ın verdiği ilme ve hikmete göre nasıl davranması gerektiği aklına gelmez.

73 Müzzemmil 8 Rabbinin ismini hatırla ve tam anlamıyla O’na yönel.

Ezan okunduğunda camiye gitse de yaptığı işi Allah’ın öğrettiği gibi yapacak yeterli bir bilgisi olamaz. Alışveriş yaparken, işinde çalışırken, patronla ya da işçisiyle konuşurken, minibüse binerken, önünden insanlar geçerken aklına Allah ve Allah’ın öğrettiği şeyler gelmez. İnsanlara ezilirken ya da kendisi başka insanları ezerken halini düşünmez. Dua ederken kimden ne isteyeceğini bilemez. Allah’tan istediğini zannederken Allah’tan başkasından şefaat bekler. Allah’a dua ettiğini zannederken ettiği duanın davacısı olmaz. Her işinde Allah’ın değil hep birisinin gelip onu kurtaracağını zanneder. En ufak bir sorunda bile psikolojik durumu altüst olur.

73 Müzzemmil 9 Doğunun da batının da Rabbi O’dur. O’ndan başka ilah yoktur. O halde kendine O’nu vekil kıl.

3.Bölüm | Abartmayın! Hayatınızı Unutmayın…

1.Bölüm | Müzzemmil ve Müddessir’in İzdüşümleri

3 thoughts on “Gece İnşası

  1. Eline ,yüreğine, zihnine sağlık Cengiz kardeşim tespitlerin harika yazılarını takip ediyorum.Bazı mealler tıpkı şu google çevirisine benziyor :Features:
    1. Wallet type packing, light and portable.
    2. Internal type batch head bayonet fixed, not easy to scattered.
    Özellikler:
    1.. Cüzdan tipi paketleme, hafif ve taşınabilir.
    2. İç tip toplu kafa süngü dağınık kolay değil, sabit.

  2. Pingback: Müzzemmil ve Müddessir’in İzdüşümleri - Kalemzade Blog

  3. Pingback: Abartmayın! Hayatınızı Unutmayın... - Kalemzade Blog

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir